22 juli 2013

Vanor kan vara bra eller dåliga och ett måndagstips.

Alla är vi väl vanemänniskor på ett eller annat sätt. Jag sitter till exempel oftast på samma plats runt matbordet, diskar stekpannor på samma sätt, läser böcker på lika sätt (slukar dem snabbt), pratar med familj och vänner på ett unikt sätt för varje person. Dock är det alltid samma sätt till respektive person.
En del vanor har jag försökt ändra på sista året:
  • Mina matvanor har jag ändrat på genom att äta vegetariskt och inte dricka kaffe.
  • Jag försöker åka kommunalt i den mån det går, eller cyklar om det är möjligt.
  • Träningen har fått vila pga värk i kroppen. (Inte en vana jag ville ändra, men efter att ha tränat trots smärtan och bara fått mer ont, så fick jag gilla läget och lyssna på kroppen)
Jag har pratat om att slentrianäta kött. Du har leverpastej eller skinka på smörgåsen, du slänger ner lite skinka eller kyckling i pastan eller salladen, fast att det hade klarat sig utan det egentligen.

Jag uppskattar mina vanor med att alltid kolla väskan, packa iordning kläder och väska på kvällen osv. Där är vanor som förenklar min vardag.

Att slentrianäta kött förenklade inte min vardag, även om jag intalade mig det. Nej, utan kött utmanar jag mig själv till att testa nya saker och äta nyttigare.

De senaste veckorna har jag dock kommit till en ny insikt gällande vanor. Hur mycket man (jag) slentrianäter!!!

Jag har testat att köra på 5 2 metoden jag nämnde i ett tidigare inlägg, som du kan läsa här, i ett par veckor.

Det som slår mig är att det inte är så svårt att fasta när man ändå får äta lite kalorier! Dessutom förstår jag hur mycket jag äter av vana. Jag tycker att det är väldigt skönt att bara behöva räkna kalorier två dagar i veckan. Till min hjälp har jag tagit hem en gratis app. Där lägger jag in de dagar jag ska hålla mitt kalori-intag på 500 kalorier på en dag.
Dagen när jag fastar kan jag lätt tänka att jag får ju äta det där imorgon och då får jag äta vad jag vill och hur mycket jag vill. Det är en skön tanke när man känner sig hungrig. Men när jag väl får äta, så blir det inte så mycket och inte så onyttigt heller.
Jag blir fascinerad över att jag fungerar så bra de dagar jag äter så lite.
Jag blir förskräckt när jag upptäcker hur mycket i vår vardag som kretsar runt mat! Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av mina händer och min tid när jag inte ska äta.
Eftersom jag lägger in på appen, vad jag äter två dagar i veckan ser jag också hur mycket tomma kalorier jag kan klämma i mig en vanlig dag. 
Jag tror att om man äter på 5 2 sättet så minskar man sin matkonsumtion och sitt sätt att äta. Jag må drömma om godis och chips när jag fastar, men när jag väl får äta så är jag mest sugen på finn crisp med philadelphia eller mat som inte portioneras upp enligt kalorimätare.

Rent spontant tyckte jag att 500 kalorier var ingenting! Men jag klarar mig bra på det, så länge det är en eller två dagar (har testat att köra fastan två dagar i sträck).

För min del känns det här som en viktig och bra väckarklocka. Jag tjatar på om hur det i andra länder är så att man inte får mer än ett mål mat om dagen, att det finns familjer i Sverige som har det på samma sätt. Vem är då jag att fortsätta äta kopiösa mängder mat och snacks? Det är vana som är viktig att bryta. Jag har börjat försöka bryta slentrianätandet, en livsfarlig vana och tiden får utvisa hur det kommer gå, men jag känner mig hoppfull. Det är ju extra bra att börja byta vana nu när jag är ledig. Störst möjlighet till att kunna fortsätta vanan sen!

Nu så, tänkte jag skicka ett måndagstips, som endast är 407 kalorier. Det har jag fått äta idag. Det gör att jag kan unna mig en kopp te med två finn crisp ikväll framför Vetenskapens Värld, som idag ska handla om månen.(Nörd och stolt över det!)

Quinoa med avocado och tomatsallad och quorn.


Du behöver:
1 dl kokt quinoa (koka enligt anvisningar på paketet)
100g stekta quornbitar (kryddade med salt, peppar och paprika)
1 tomat
0,5 avokado

Enkelt, nyttigt, gott och lite kalorier och det mättade gott!
Ett trick vi har gjort här hemma är att köpa assietter som tallrikar, för de är gigantiska numer! Sen var vi på loppis och köpa assietter från förr, som är mindre. Då blir tallriken full snabbare. Man äter ju med ögonen. Är tallriken halvtom känns det som att man inte ätit någonting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar